söndag 9 februari 2014

Win-win

Har under en längre tid funderat på det här med plastmängden vi använder och förbrukar i ett hushåll. En del slänger ut all plast och köper sedan nya saker. Ok, till viss del, men det är ju även det en form av resursslöseri. En del plastbantar och byter ut plastföremål vartefter. Och en del, kanske sådana som jag tar det lite lugnare. Vi har under en ca tvåårsperiod försökt att inte få med så många plastpåsar hem från affärerna. Vi tar allt som oftast med oss tygkassar hemifrån. Trots det så försvinner inte plastpåsarna från vårt hem. Det är småpåsar från Apoteket andra butiker där vi inte hinner säga nej tack påse till. Vad vi ändå sett som skillnad är att mängden har minskat. 
Just nu har vi inte småbarn i vår närmaste familj så pratet om plast i leksaker är just nu inte så aktuellt. Våra funderingar hamnar mer i vad som är hållbart och ej. Därför vill jag visa en riktigt bra win-win situation för dig. Jag har varit på bl.a. Bra och begagnat i Norrköping och handlat panegardiner samt kökshanddukar. Av det har jag sedan gjort väskor, en liten klänning 92 cl, klädnypeförkläde, samt påshållare. Hur många kan glädjas av detta då undrar du? 
Den som skänker, butiken som tar emot, jag som köper, butiken som kan hjälpa andra, du som köper av mig, jag kan hjälpa andra som har det svårt. Åtminstone sex led där glädje skapas. Häftigt va! 
Väskorna 140kr. Klänning 100kr. Klädnypeförkläde 90kr. Påshållare 40kr st. 
Vad gör dig glad? Berätta gärna! Kram Lena 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar